2013. május 10., péntek

Feszület és Kis-Burma

Feszület és Kis-Burma
Ha a Határ úton megyünk a Mártírok útja  felől a Nagykőrösi út (M5 bevezető) irányába, eljutunk a Köteles utca (volt Latinovics utca) "kereszteződéséhez" és egy szokatlan elágazást találunk, ugyanis jobbról még egy utca jön be, gyakorlatilag házszámok nélkül és ráadásul ferdén, ívelt iránnyal...mi lehet ez?
Az ún. T (csonka) kereszteződés ferencvárosi oldala felé a fűben egy szépen bekerített régi feszületet látunk, régi kőposztamensen.
Napjainkban ott álltam meg szándékosan, hogy csináljak néhány képet és a blogomba ezt a kis cikket felrakjam, hogy érdekes... mennyi időt-vihart és rendszert átvészelt már az a kis kőkereszt, de még mindig ott áll  rendületlenül...miért kellett oda kerülni egy keresztnek...igazában keresztezés sincsen és útelágazás sincs...
Nézzünk csak meg egy régi 1918-as térképet. Ezen az 1918-as  térképen azt látjuk, hogy a Latinovics utca és a Határ út rendesen egymásba csatlakozik, valójában nem is kereszteződés. Viszont a Mártírok útja és a Határ út, valamint a Vezér utca (mai Jókai Mór utca) és a Határ út keresztezik  egymást. Mindkét két utca Ferencváros felé folytatódott...no de mi lett itt?
A MÁV által 1877-1878 között helyezték üzembe a Ferencváros vasútállomást. A Ferencváros pályaudvar vasútforgalom és elfoglalt területnagyság alapján egyaránt Magyarország legnagyobb állomása lett és az ma is. Az 1900-as évektől az ugrásszerűen megnövekedett teherforgalom részére a pályaudvart a déli irányban, a régi gubacsi puszták felé bővítették, építették tovább. Először a mai Nyugati rendező épült meg, keleti oldalában egy gurítódombbal, majd 1950-1954 között felépült a Keleti rendező, az akkor új korszerűnek számító fékezőelemes gurítódombbal. Ferencvárost a pályaudvartól keletre lévő vágányok Bp. Józsefvárost, Bp. Keleti pu.-t, Kőbánya-felsőt és Kőbánya-Kispestet kötik össze. 
A pályaudvarba becsatlakozott egy Pesterzsébetet érintő vonal, a Kis-Burma vasútvonal is. Építésére a Magyar Királyi Államvasutak 1918-ban kötött szerződést. A Kis-Burma tehát Ferencváros - Nyugati rendező végéről indult, a Nagykőrösi út (a mai M5 autópálya bevezető szakasz) vonalán. Itt elérte a Cséry-féle szemétvasutat (későbbi 51-es villamos) és azzal párhuzamosan haladt egy darabon, majd a Nagykőrösi útról letérve Soroksár állomás északi végén csatlakozott be a MÁV 150-es vonalba.
(A Burma-vasút alapvetően két vasútvonalat jelentett Budapesten; a Kis-Burma és Nagy-Burma nevű összekötő vágányokat. Ezeken rendszeres személyszállítás nem folyt; a nagyobb forgalmú dél-pesti vasútállomások teherforgalmát vezette el egyfajta kerülő úton. Kis-Burma: Ferencváros - Soroksár állomások között a Nagykőrösi út - Radnó utca - Vasút sor - Alsó Határ út útvonalon haladt. Nagy-Burma: Dél-Pestet átszelve a Szemeretelep mh. – Pestszentimre-felső – Soroksár állomások között.)
A térkép évjárata 1923, itt már látszik a Latinovics utcánál és a Határ útnál az íves becsatlakozás a Bp. Ferencváros pályaudvar irányába.
No'de miért kellett oda kerülni egy feszületnek ... igazában keresztezés sincsen és útelágazás sincs...mondjuk vasút azért valamikor volt itt... Nincs tudomásom arról, hogy miért került oda a kereszt, de én a következőket tudom feltételezni: Azt tudjuk, hogy a vasúti keresztezés miatt egy idő után sorompót is helyeztek oda, valamikor sorompókezelő őr is volt ott. De feltehetően sok szerencsétlenség történhetett a vasúti kereszteződés miatt...és ahogy ez meg szokott történni...emiatt oda kerülhetett egy feszület 1936-ban.
A régi vasúti sorompónál lévő Kőkereszt /Feszület/ anyaga műkő és alumínium. Alkotója ismeretlen. Felállítási ideje 1936.   
 A feszület posztamensén az alábbi felirat látható:

 "Imádunk Téged Óh Jézus és áldunk Téged mert a Te Szent Kereszted által megváltottad a világot. 1936."
A fekete-fehér fotó kb. az 1960-70-as években készülhetett, a kép a Nagykőrösi út felé néz. A képen látszik a vasúti kereszteződés, a régi 13-as villamossal, megállóval, valamint látszik a sorompó kezelő bódéja a  dupla sorompóval. A fotón jól látszik a Kőkereszt/Feszület is a sorompótól kissé balra. 

A 13-as villamossal jártam nappali középiskolába a Gyáli útra a Puskás Tivadar Távközlési Technikumba. Négy éven keresztül sokszor álltunk ott a villamossal hol az egyik, hol a másik irány felé és a villamosból közben néztem az ácsorgó autókat... és a sorompó témát az idő megoldotta...
Ugyanis az 1980-as évek végétől kezdve a Bp. Ferencváros körül korábban kiépített kiszolgáló vágányokat elbontották, mivel a vágóhidakat és a melléktermékeikre épülő iparokat felszámolták. A Pesterzsébet és Kispest határán húzódó vonal használatát 1983 második negyedévében az M5 autópálya építése miatt leállították, ekkor a Nagykőrösi úti vágányokat (a párhuzamos 13-as és 51-es villamosét is) felszedték. A Soroksártól a Jahn Ferenc (Dél-Pesti) kórházig tartó szakaszt iparvágányként hagyták meg egy építőanyag telep kiszolgálásához; forgalom itt az 1990-es évek közepéig volt. 2001-ben a MÁV 150-es vonal felújításakor a soroksári végét is felszedték a pályának; hogy a helyére kihúzóvágányt építsenek. A pálya megmaradt részeit 2006 tavaszán bontották el.
 A cikk kiegészítése Faluvégi topictárs hozzászólásából: "...2004-ben készítettem a képet, a kis Burma végéről. Akkor még létezett a soroksári szakasza, de már benőtte a susnyás. Egy földhányás védte attól hogy a vonat betévedjen a zöldbe".
A Kis-Burma vasútvonalnak a Határ útba történő becsatlakozó útvonala megszűnt vasútvonalnak lenni, helyette az M5 csatlakozó útjává változott át.
De a feszület szépen bekerítve és állandóan friss virágokkal ottmaradt és remélhetően örökké ott fog állni... 


16 megjegyzés:

  1. Szia Zoltán!
    Remek kis cikket hoztál össze.
    Az a legnagyobb baj, hogy az ember sok mindent elfelejt.
    Én például elfelejtettem a család nevét akik a keresztet állították..
    Emlékezetem szerint nem mindig volt ilyen rendezett a kereszt környéke. Valamikor a hatvanas évek közepén még egy másik tábla is volt rajta, X Y család állíttatta szerencsés megmenekülésük miatt.
    (Sajnos hogy mitől menekültek meg már teljesen a feledés homályába veszett)

    Üdv Gyula

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Gyula!
      A kereszt történetének én is próbáltam utána nézni, mert már rég óta foglalkoztatott, sajnos nem találtam semmi konkrétumot. De abban biztos vagyok, hogy ahogy Te is írtad, nyilván valami konkrét dologhoz kacsolódhatott.
      Azért remélem, egyszer valaki majd hozzászól és hátha többet meg tudunk.
      Gyula, köszönöm hozzászólásodat és kiegészítésedet.

      Törlés
  2. Na most lettem kíváncsi a kereszt történetére igazán! :) Nagy rá az esély hogy balesetet úszott meg valaki.Valahol egy vasutas fórumon,vagy tán az Indóház újságban olvastam hogy egy rövid ideig volt személyszállítás itt a második világháború után,amíg nem állították helyre Soroksári út melletti pályát.Sőt ha jól emlékszem,2000 körül a nagy Burmán is volt menetrend szerinti forgalom,akkor is felújítás miatt arra kerültek a vonatok a köki felé.Még fotókat is láttam arról.DE már azt is elbontották,utat építenek a helyére. Nagyon jó írás!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szervusz Kispocak!
      Nagyon köszönöm, hogy a kereszt történetéhez kapcsolódóan értékes kiegészítéseket írtál. Köszönöm a vasúttémával kapcsolatos fontos információidat is.
      Kedves Kispocak, máskor is várom látogatásodat a blogomba és hozzászólásaidat is várom.

      Törlés
  3. Faluvégi topictárs a "Pesterzsébet a hazám" topicba írt be ehhez a cikkemhez hozzászólást:

    "Szia! Nagyon jó kis cikk, de egy kis pontosítás. 2004-ben készítettem a képet, a kis Burma végéről. Akkor még létezett a soroksári szakasza, de már benőtte a susnyás. Egy földhányás védte attól hogy a vonat betévedjen a zöldbe."

    Bejegyezte: Zettvel

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szervusz Faluvégi!
      A cikkemmel kapcsolatos hozzászólásodat és a képet köszönöm. Amint látod, a cikkbe is kiegészítésként is beépítettem mint fontos információt.
      Kedves Faluvégi, látogatásod is köszönöm.

      Törlés
  4. Károly Fölkel írt hozzászólást ehhez a cikkemhez a "Face" oldalamra:

    "Mikor mentem tankolni a dongóba Kispestre, ez a sorompó sokszor megfogott."

    Bejegyezte: Zettvel

    VálaszTörlés
  5. Szia Karcsi!
    Hát igen, valóban célszerű volt a sorompónál a dongóddal is megállni és várakozni. Mindenesetre néha láttam, hogy mások annyira siettek, hogy bicallyal igyekeztek kikerülni a sorompót...
    Karcsi üdvözöllek és köszönöm hozzászólásodat.

    VálaszTörlés
  6. Anno 1978 körül gyerekként láttam a Nagykörösi útnál a villamosról (13-as) tehervonatott haladni az iparvágányon !!! Akkor csodálkoztam is hogy lakóházak közt mit keres tehervonat !

    VálaszTörlés
  7. Szia NÉVTELEN, akkor most már tudod és köszönöm a hozzászólásodat4 de ha legközelebb írsz a blogomba,a végén írd oda kérlek, hogy ki voltál, hogy ne maradj névtelenül! :) Zoltán

    VálaszTörlés
  8. http://hamster.blog.hu/2012/12/15/pupos_szergej_szili_meg_a_tobbiek
    Ímea kép is a tehervonatról :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon jó volt látni ezt a képet...kisgyermekként emlékszem erre...

      Törlés
  9. Attila, nagyon köszönöm a linket ill. a cikket !

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezen az oldalon az utolsó kép is érdekes. Határ út-Nagykőrösi még az autópálya felüljáró nélkül.
      http://hamster.blog.hu/2013/05/17/hol_jarunk_mit_latunk

      Törlés
  10. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  11. Több, mint egy éve hiába harcolok érte, hogy a kőkereszthez vezető átkelőt és a járdáját tisztítsák meg, tartsák karban. Legyetek szívesek írjatok ti is bejelentést és kérjétek, hogy a kőkereszt gyalogos elérhetőségét oldják meg végre az illetékesek! Köszönöm szépen! Györkös Attila

    https://jarokelo.hu/bejelentesek/budapest/9080/rendkivul-elhanyagolt-jarda

    VálaszTörlés