Ha a Határ úton megyünk a Mártírok útja felől a Nagykőrösi út (M5 bevezető) irányába, eljutunk a Köteles utca (volt Latinovics utca) "kereszteződéséhez" és egy szokatlan elágazást találunk, ugyanis jobbról még egy utca jön be, gyakorlatilag házszámok nélkül és ráadásul ferdén, ívelt iránnyal...mi lehet ez?
Az ún. T (csonka) kereszteződés ferencvárosi oldala felé a fűben egy szépen bekerített régi feszületet látunk, régi kőposztamensen. |
Ugyanis az 1980-as évek végétől kezdve a Bp. Ferencváros körül korábban kiépített kiszolgáló vágányokat elbontották, mivel a vágóhidakat és a melléktermékeikre épülő iparokat felszámolták. A Pesterzsébet és Kispest határán húzódó vonal használatát 1983 második negyedévében az M5 autópálya építése miatt leállították, ekkor a Nagykőrösi úti vágányokat (a párhuzamos 13-as és 51-es villamosét is) felszedték. A Soroksártól a Jahn Ferenc (Dél-Pesti) kórházig tartó szakaszt iparvágányként hagyták meg egy építőanyag telep kiszolgálásához; forgalom itt az 1990-es évek közepéig volt. 2001-ben a MÁV 150-es vonal felújításakor a soroksári végét is felszedték a pályának; hogy a helyére kihúzóvágányt építsenek. A pálya megmaradt részeit 2006 tavaszán bontották el.
Kis-Burma vasútvonalnak a Határ útba történő becsatlakozó útvonala megszűnt vasútvonalnak lenni, helyette az M5 csatlakozó útjává változott át.
Kis-Burma vasútvonalnak a Határ útba történő becsatlakozó útvonala megszűnt vasútvonalnak lenni, helyette az M5 csatlakozó útjává változott át.
De a feszület szépen bekerítve és állandóan friss virágokkal ottmaradt és remélhetően örökké ott fog állni... |
Szia Zoltán!
VálaszTörlésRemek kis cikket hoztál össze.
Az a legnagyobb baj, hogy az ember sok mindent elfelejt.
Én például elfelejtettem a család nevét akik a keresztet állították..
Emlékezetem szerint nem mindig volt ilyen rendezett a kereszt környéke. Valamikor a hatvanas évek közepén még egy másik tábla is volt rajta, X Y család állíttatta szerencsés megmenekülésük miatt.
(Sajnos hogy mitől menekültek meg már teljesen a feledés homályába veszett)
Üdv Gyula
Szia Gyula!
TörlésA kereszt történetének én is próbáltam utána nézni, mert már rég óta foglalkoztatott, sajnos nem találtam semmi konkrétumot. De abban biztos vagyok, hogy ahogy Te is írtad, nyilván valami konkrét dologhoz kacsolódhatott.
Azért remélem, egyszer valaki majd hozzászól és hátha többet meg tudunk.
Gyula, köszönöm hozzászólásodat és kiegészítésedet.
Na most lettem kíváncsi a kereszt történetére igazán! :) Nagy rá az esély hogy balesetet úszott meg valaki.Valahol egy vasutas fórumon,vagy tán az Indóház újságban olvastam hogy egy rövid ideig volt személyszállítás itt a második világháború után,amíg nem állították helyre Soroksári út melletti pályát.Sőt ha jól emlékszem,2000 körül a nagy Burmán is volt menetrend szerinti forgalom,akkor is felújítás miatt arra kerültek a vonatok a köki felé.Még fotókat is láttam arról.DE már azt is elbontották,utat építenek a helyére. Nagyon jó írás!
VálaszTörlésSzervusz Kispocak!
TörlésNagyon köszönöm, hogy a kereszt történetéhez kapcsolódóan értékes kiegészítéseket írtál. Köszönöm a vasúttémával kapcsolatos fontos információidat is.
Kedves Kispocak, máskor is várom látogatásodat a blogomba és hozzászólásaidat is várom.
Faluvégi topictárs a "Pesterzsébet a hazám" topicba írt be ehhez a cikkemhez hozzászólást:
VálaszTörlés"Szia! Nagyon jó kis cikk, de egy kis pontosítás. 2004-ben készítettem a képet, a kis Burma végéről. Akkor még létezett a soroksári szakasza, de már benőtte a susnyás. Egy földhányás védte attól hogy a vonat betévedjen a zöldbe."
Bejegyezte: Zettvel
Szervusz Faluvégi!
TörlésA cikkemmel kapcsolatos hozzászólásodat és a képet köszönöm. Amint látod, a cikkbe is kiegészítésként is beépítettem mint fontos információt.
Kedves Faluvégi, látogatásod is köszönöm.
Károly Fölkel írt hozzászólást ehhez a cikkemhez a "Face" oldalamra:
VálaszTörlés"Mikor mentem tankolni a dongóba Kispestre, ez a sorompó sokszor megfogott."
Bejegyezte: Zettvel
Szia Karcsi!
VálaszTörlésHát igen, valóban célszerű volt a sorompónál a dongóddal is megállni és várakozni. Mindenesetre néha láttam, hogy mások annyira siettek, hogy bicallyal igyekeztek kikerülni a sorompót...
Karcsi üdvözöllek és köszönöm hozzászólásodat.
Anno 1978 körül gyerekként láttam a Nagykörösi útnál a villamosról (13-as) tehervonatott haladni az iparvágányon !!! Akkor csodálkoztam is hogy lakóházak közt mit keres tehervonat !
VálaszTörlésSzia NÉVTELEN, akkor most már tudod és köszönöm a hozzászólásodat4 de ha legközelebb írsz a blogomba,a végén írd oda kérlek, hogy ki voltál, hogy ne maradj névtelenül! :) Zoltán
VálaszTörléshttp://hamster.blog.hu/2012/12/15/pupos_szergej_szili_meg_a_tobbiek
VálaszTörlésÍmea kép is a tehervonatról :)
Nagyon jó volt látni ezt a képet...kisgyermekként emlékszem erre...
TörlésAttila, nagyon köszönöm a linket ill. a cikket !
VálaszTörlésEzen az oldalon az utolsó kép is érdekes. Határ út-Nagykőrösi még az autópálya felüljáró nélkül.
Törléshttp://hamster.blog.hu/2013/05/17/hol_jarunk_mit_latunk
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlésTöbb, mint egy éve hiába harcolok érte, hogy a kőkereszthez vezető átkelőt és a járdáját tisztítsák meg, tartsák karban. Legyetek szívesek írjatok ti is bejelentést és kérjétek, hogy a kőkereszt gyalogos elérhetőségét oldják meg végre az illetékesek! Köszönöm szépen! Györkös Attila
VálaszTörléshttps://jarokelo.hu/bejelentesek/budapest/9080/rendkivul-elhanyagolt-jarda
https://www.facebook.com/photo/?fbid=464731542321461&set=a.452909873503628
VálaszTörlés