PESTERZSÉBET ONLINE cikke
"65 évvel ezelőtt még létezett Határ úti vám.
Ettvel Zoltán amatőr
helytörténész családja több mint 130 éve él Pesterzsébeten. A szakember
felelevenítette a vámhatárokkal kapcsolatos információkat.
A
középkorban is kellett fizetni vámot az ott lakóknak a város
tulajdonosának. A városon kívülről érkezők az áru után Pestre való
utazáskor, később a fővárosba való belépéskor vámot fizettek. Ez így
volt 1867-től 1945-ig. A vámvonal jelzésére természetes és mesterséges
határok szolgáltak, határjelekkel ellátva. Őrhelyeket és ellenőrző
utakat állítottak fel. Már a Habsburg Monarchiával kapcsolatos kiegyezés
előtt is téma volt, hogy vámhatárokat kell létrehozni. 1870 tájékán a
Váci úton, a Kerepesi úton, a Kőbányai úton, az Üllői úton és a
Soroksári úton létesítettek vámhatárokat; először a Haller utcánál állt
egy vámőrbódé, majd a Gubacsi Határcsárdánál. Később Budapest
közigazgatási határát „kitolták” a Határ út-Soroksári út sarkára. Ezt a
Határcsárdát Ettvel Zoltán helytörténész üknagyapjától, Balogh Lászlótól
kezdve 1850-től üzemeltette a család egészen 1924-ig. Úgy tudtak jól
értékesíteni, gazdálkodni, hogy az átmenő forgalom miatt olcsóbban
tudták beszerezni a csárda üzemeltetéséhez a húsárut és az italárut is.
Az ott áthaladó Pest környéki kereskedőkkel és természetesen a
vámosokkal is egyezkedtek.
A csárda a Soroksári út és a Határ út
találkozásánál állt, ott ahol jelenleg a benzinkút található. A Gubacsi
Határcsárdában a vámosok megszálltak és ellenőrizték a szekereseket,
akik a hajnali órákban mentek és főleg a húsárut, a tojást, a tejet és
italt szállítottak. A szekeresek Alsónémediből, Soroksárról érkeztek és
alapvetően a Vámházkörútra és a Haller téri piacra szállították az árut.
1924 után már nem mentek jól a dolgok, nem Ettvel Zoltán nagyapja és
családja üzemeltették a vendéglőt. A főváros az 1930-as években
kialakított egy kisebb vámépületet a csárda mellett is. 1942-ben a
csárdát lebontották, mivel útban volt az épülő csepeli hév miatt.
Később már 1940 tájékán csináltak egy másik vámépületet, mint ellenőrző
pontot a Gubacsi úti villamos elágazásnál létesítettek, mert a Gubacsi
útra is vigyázni kellett. Ez a vámépület ott állt, ahol jelenleg a
villamos kanyarodik a Gubacsi útra és a 3-as villamos végállomása van.
Az épületben volt vámőrség vámpénztárral és kis raktárral. Pest felé
menet 5-10 percig állt a villamos, a vámosok végig ellenőrizték az
utazókat, hogy ne legyen náluk elrejtve semmi. Pest városa volt a
tulajdonos és az volt a cél, hogy ne lehessen olcsó árukat bevinni, a
delikvenseket levámoltatták a város határánál. Be kellett vallani a
magukkal vitt árut, igazolást, elismervény kaptak, hogy kifizették a
vámot, ezzel bárhol igazolni lehetett, hogy az illető és az áru átment a
vámon.
A Gubacsi úti vámépület a II. világháborúig üzemelt, 1945
után megszűnt ez a dolog. 1945-ig vámépület volt, 1946-47 tájékán
átvette a Budapest Székesfőváros Közlekedési Részvénytársaság (BSZKRT),
de ugyanakkor vámosok voltak még abban az épületben, ám megszűnt a
Budapest felé adózás. A BSZKRT azért vette át az épületet, mert kellett a
villamosforgalmat irányítani, és jegyárusítási helynek,
bérletpénztárnak használták.
Végállomásos cserebere volt, főleg a Határ
úti HÉV is ott állt meg és abban az épületben még egy javító szervizt is
kialakítottak a villamosok részére. Pesterzsébetet 1950-ben csatolták a
fővároshoz.
A következő vámépület csak az Üllői útnál volt.
Amennyiben tovább akart menni valaki a fővárosba, akkor csak a Határ út
és az Üllői úti kereszteződésnél tudott tovább jutni. Viszont a
Nagykőrösi útnál, illetve a Gubacsi csárda és az Üllői út közötti
szakaszon is vámosok cirkáltak. S ha a Nagykőrösi útnál megtalálták az
embereket a vámosok, akkor vagy elterelték az Üllői út vagy a Soroksári
út felé. Nagyon sokan akadtak, akik leleményesen kikerülték a vámosokat,
magyarán megszöktek előlük. Ha a Nagykőrösi utat ügyesen kikerülték,
akkor csempészhettek is, a csempészni akaró delikvensek bementek a Határ
úti kiserdőbe a csempészáruval avagy a batyuval, a talicskájával, s így
el tudott menni a Gubacsi út felé, kikerülte a vámoltatást. A másik
kerülőútvonal a Ráckevei Dunánál volt. Lementek a Duna-partra, s a
bozótokon és a réteken keresztül kerülték ki a vámosokat Ferencváros
irányába.
A Gubacsi út 1800-as évek végén alapvetően az állatterelés
nem a Soroksári úton, hanem a Gubacsi úton történt, így vitték az
állatokat a vágóhídra. Ez addig volt így, amíg a villamosok nem
terjedtek el. Erzsébetfalván 1905-ben lett villamos. A régi leírások
szerint a Gubacsi úton gémes kutakat fúrtal és laktanyákat telepítettek.
Az 1800-as évek végén és az 1900-as évek elején még 20 gémeskutat
jeleznek a térképek. A Soroksári úton mentek a szekerek, közlekedtek az
emberek. Az állatterelőket is megvámolták, amennyiben például 50 darab
tehenet hajtottak, azután is meg kellett fizetni az adót.
IM
Az illusztrációk Ettvel Zoltán gyűjtéséből valók"
(Átvette a PESTERZSÉBET ONLINE cikkét Ettvel Zoltán)